Jak wybrać rower dla siebie? KUP ROWER NA MIARĘ!
Nie wiesz, który rower kupić. Przyjdź do nas, pomożemy wybrać Ci właściwy, na miarę Twoich oczekiwań i ergonomicznych potrzeb. Wielu z nas zastanawia się jaki sprzęt wybrać. Który rower będzie dla nas odpowiedni?
Szanowny Kliencie, specjalnie z myślą o Tobie przygotowaliśmy krótką ściągawkę, która pomoże wybrać Ci właściwy model. Dokonując zakupu roweru, kierujmy się kilkoma zasadniczymi kryteriami. Do najważniejszych niewątpliwie należą: klasa produktu, materiał, z którego został wykonany – rama, rozmiar i geometria ramy – geometria i dopasowanie ramy, a także dodatki i akcesoria.
KRYTERIA DOBORU ROWERU:
I. KLASA PRODUKTU
TREKKING/CROSS – to grupa rowerów przeznaczonych na wycieczki rowerowe. Wszyscy, którzy preferują przyjemną i relaksującą turystykę rowerową powinni wybrać jeden z modeli należących właśnie do tej grupy. Rowery trekkingowe posiadają wszystkie najważniejsze cechy rowerów z grupy CROSSWAY. Większe i smuklejsze koła o powiększonej średnicy zewnętrznej opony łatwiej pokonują nierówności. Delikatniejszy profil bieżnika zmniejsza opór podczas jazdy. Konstrukcja umożliwiająca wyprostowaną sylwetkę i bogate wyposażenie zapewniające komfort podczas długiej wycieczki. Dodatkowo zostały wyposażone w: błotniki, oświetlenie przednie i tylne oraz bagażnik, mają zamontowany dzwonek. Rowery crossowe są uboższe w wyposażenie dodatkowe, posiadają bardziej sportową geometrię i są budowane z lżejszych materiałów.
CITY – to grupa rowerów uniwersalnych, szybkich i sprawnych. Każdy szczegół przemyślany pod kątem optymalnego poruszania się po mieście. Wysoka pozycja pozwala na bezstresową obserwację jazdy innych użytkowników ruchu ulicznego. Specyficzna konstrukcja ramy oraz duże koła ułatwiają poruszanie się w gęstej, zurbanizowanej przestrzeni. Wyposażony w: błotniki, komplet oświetlenia, bagażnik, koszyk. Ci, którzy wykorzystują rower do przemieszczania się w miastach, docenią komfort jazdy: lekkość, zwrotność, ergonomiczną pozycję ciała oraz relację tułowia do ramion. Atrakcyjne połączenie nowoczesnej elegancji ze zdrowym trybem życia.
MTB SPORT – to grupa rowerów przeznaczonych do wypraw w cięższym terenie. Dzięki amortyzacji można pokonać każdą przeszkodę a granice wyznaczone przez przyrodę i środowisko miejskie znikają kiedy użytkownik jedzie rowerem amortyzowanym. Rower warty polecenia osobom szukających wrażeń i nie chętnych do kompromisów. Amortyzacja wspomaga wysiłek mięśni i zwiększa efektywność jazdy. Zwycięstwo konstrukcji i ogumienia w starciu z asfaltem, bitym i skalistym podłożem.
DZIECIĘCE – w tym segmencie znaleźć możemy zarówno rowery dla maluchów, jak i młodzieży. W rowerze dziecięcym wszystkie części muszą być odpowiednio dobrane do dziecięcej budowy ciała – amortyzatory z miękką sprężyną, wygodne uchwyty na kierownicę, a klamki i manetki dopasowane do wielkości dziecięcej lub młodzieżowej dłoni. Dodatkowym wyposażeniem rowerów dziecięcych są światła odblaskowe, poprawiające widoczność młodego rowerzysty na drodze, a dla tych najmniejszych boczne kółka pomagające w nauce jazdy na rowerze.
II. RAMA
Aluminium – stopy aluminiowe to obecnie najpopularniejsze spośród materiałów konstrukcyjnych ram rowerowych. Producenci i nabywcy przy wyborze aluminium kierują się przede wszystkim niskim ciężarem (ok. 1/3 ciężaru stali o tej samej objętości) oraz odpornością na korozje.
Co daje użytkownikowi rama aluminiowa:
- większa dynamika jazdy
- większa precyzja
- łatwość manewru i rozpędzania się
- lepsze parametry wytrzymałościowe i odporność na korozje
- większy komfort w przenoszeniu i transporcie roweru
- zróżnicowana konstrukcja – lepsze kąty
Każde 100 zł zainwestowane w rower na ramie aluminiowej jest oszczędnością 1000 zł, jaką można otrzymać w wyniku dłuższego użytkowania i eksploatacji roweru.
III. GEOMETRIA I DOPASOWANIE RAMY
Geometria ramy jest wynikiem dostosowania roweru do ciała użytkownika. Dopasowanie przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty. Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze rowerzysta, kiedy stoi okrakiem nad rama, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie rama może być nieco wyższa, czyli koła nie trzeba unosić tak wysoko, wystarczy 10 cm. Na wsporniku siodełka znajduje się specjalny znacznik informujący o maksymalnym wysunięciu go z ramy. Pod żadnym pozorem nie wolno go przekraczać nawet o centymetr! Grozi to wypadkiem, uszkodzeniem ramy, a w najlepszym wypadku całkowitym zniszczeniem wspornika. Rowerzysta musi mieć możliwość optymalnego wyprostu kolan. Tak naprawdę do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów.
Praktyczne pomiary:
Wsiądź na rower, niech pomocnik przytrzyma cię za kierownicę tak, żebyś się nie przewracał na boki. Na pedałach oprzyj pięty, przekręć pedałami do tyłu, jeżeli w momencie obracania stawy kolanowe prostują się, a jednocześnie nie przesuwasz pośladków z jednej na drugą stronę siodełka oznacza to, że jest ono ustawione na prawidłowej wysokości. Zmierz długość nogi od podłoża do krocza. Jeżeli szukasz rozmiaru roweru górskiego wynik w centymetrach należy pomnożyć przez współczynnik 0,57. Jeżeli próbujesz dobrać wielkość ramy szosowej, to mnóż przez współczynnik 0,67. Jeżeli ma to być rower trekkingowy – 0,63. Uzyskany wynik to rozmiar w centymetrach. Ponieważ rozmiary rowerów górskich podawane są zazwyczaj w calach, należy wykonać jeszcze jedno dzielenie, tym razem przez 2,54.
Ponadto przygotowaliśmy dla Państwa sugerowane rozmiary ram wg. ogólnej klasyfikacji:
ROWERY TREKKINGOWE to rowery, w których głównym celem jaki przyświeca konstruktorom podczas ich tworzenia jest maksymalny komfort podczas jazdy. Z tego powodu rozmiar ramy powinien być większy, dając optymalna sylwetkę rowerzyście.
WZROST | RAMA | |
CM | CALE | CM |
152 – 162 | 17″ | 43 |
167 | 18″ | 46 |
172 | 19″ | 48 |
175 | 20″ | 51 |
177 i < | 21″ | 53 |
ROWERY MTB:
WZROST | RAMA | |
CM | CALE | CM |
152 | 14″ | 36 |
157 | 15″ | 38 |
162 | 16″ | 41 |
167 | 17″ | 43 |
172 | 18″ | 46 |
175 | 19″ | 48 |
177 | 20″ | 51 |
182 | 21″ | 53 |
ROWERY GÓRSKIE Z PEŁNĄ AMORTYZACJĄ (FULL SUSPENSION MTB)
WZROST | RAMA | |
CM | CALE | CM |
162 | 16″ | 41 |
167 | 17″ | 43 |
172 | 18″ | 46 |
175 | 19″ | 48 |
177 | 20″ | 51 |
182 | 20″ | 51 |
187 i < | 21″ | 53 |
ROWERY DZIECIĘCE – nie ma nieomylnej i szybkiej metody określania rozmiaru ramy/roweru dla najmłodszych adeptów dwóch kółek. Jeśli dziecko przyjmuje na rowerze komfortową pozycję, nie jest nadmiernie wyciągnięte do przodu, swobodnie kontroluje rower czyli jest w stanie bez trudu sięgnąć hamulców i skręcać bezpiecznie kierownicą i CO NAJWAŻNIEJSZE sięgnąć swobodnie podłoża piętami podczas zsiadania z roweru, oznacza to, że dany rozmiar roweru jest odpowiedni.
Bardzo kuszący dla rodziców jest zakup większego roweru z nadzieją, iż dziecko “urośnie do rozmiaru roweru”, pamiętajmy jednak, że jazda na zbyt dużym rowerze, dla dziecka trudnym do kontrolowania jest dla niego uciążliwa, a przede wszystkim niebezpieczna.
Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych z podpórkami stabilizującymi (na podst. ogólnie przyjętych norm wg średnich parametrów dziecka w określonym przedziale wiekowym)
WIEK | ROZMIAR | |
LATA | RAMA | KOŁO |
2 – 4 | 12″ | |
3 – 5 | 14″ | |
4 – 6 | 16″ | |
5 – 8 | 11″ | 20″ |
5 – 8 | 12″ | 20″ |
5 – 8 | 13″ | 20″ |
Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych bez podpórek stabilizujących
WIEK | ROZMIAR | |
LATA | RAMA | KOŁO |
4 – 6 | 16″ | |
5 – 8 | 11″ | 20″ |
5 – 8 | 12″ | 20″ |
5 – 8 | 13″ | 20″ |
7 – 12 | 14″ | 24″ |
7 – 12 | 15″ | 24″ |
IV. DODATKI I AKCESORIA
Przy zakupie roweru warto zainwestować także w wyposażenie dodatkowe roweru. W naszym szerokim asortymencie mamy dla Państwa m.in.: błotniki, koszyk, licznik, oświetlenie, bidon, sakwy, dodatki ozdobne, zamknięcie, pompki, kask, rękawice i inne.
Wiemy, że nasze wskazówki pomogą teraz Państwu dokonać właściwego wyboru, a zakupiony sprzęt będzie spełniał Państwa wymagania.